Fra idé til suksess: Caroline og Richard fra Boxo

I denne episoden intervjuer vi Grunderne bak nettbutikken Boxo, en butikk som har hatt fantastisk suksess på få år. Vi får høre av Caroline og Richard hvilke hindringer de har møtt og hva de har gjort riktig for å få den veksten de har hatt. Veldig hyggelig.

I dag har vi to gjester i studio. Så vi sitter her fire personer, og det er grønnderne bak Boxo, en nettbutikk som har hatt veldig stor vekst de siste årene. Jeg oppdaget dere via Instagram først, oppdaget deg, Caroline, Caroline og Richard, som sitter her, fordi at du har en profil på Instagram som heter Orden og system, og så skjønte jeg at dere driver en nettbutikk.

Gikk inn på den og tenkte at her ser det ut som det er noen som gjør mye riktig. Så tok det en liten stund, så hadde jeg en lunsj med deg, Caroline, og stilte alle spørsmålene om hvordan dere driver, hva dere tenker, hvordan dere tenker, og da skjønte jeg at jo, disse gjør faktisk ting riktig. Dere jobber litt med Tomas, med markedsføring, og jeg hørte rykt om at dere skal være med i masterminden vår.

Ja, det stemmer. Vi skal være med der, ja. Det gleder vi oss til.

Det var innsagt, altså. Så de måtte bestemme seg veldig fort der. Lang intro for å si at dere gjør mye riktig, og jeg er helt sikker på at mange andre som er i liknende situasjon, vokser en liten nettbutikk til å bli stor, kan lære mye av dere.

Så velkommen, og tusen takk for at dere kom hit. Tusen takk for at vi fikk komme. Og det er veldig hyggelig å høre måten du fant oss på, fordi det var jo faktisk en av strategiene våre, var jo at Caroline skal bygge opp seg selv i et brand før vi starter Boxo.

Så folk kan på en måte finne henne da, og så finne nettbutikken vår. Så det er morsomt å høre at det har gått den veien. Det synes jeg er spennende å høre at dere var jo så strategiske med det fra starten.

Så for å begynne kanskje helt fra starten, hvordan kom ideen med Boxo, og hva var de første stegene dere tok da? Gjerne før dere hadde deres første salg, men hva er den origin story-delen av det? Hvordan startet det? Det må vel jeg starte med, for det var jo jeg som var litt sånn rydde-gern-dame. Jeg hadde fått et barn med et par vei, og liksom klarte aldri å få ordentlig orden hjemme, og bare følte at det må være noe mer der ute for en som liker å ha det fint å rydde hjemme. For jeg er jo egentlig interiørvektekt, så det er jo på en måte der det kommer litt fra den estetiske kvinnet hjemme.

Og så begynte jeg bare å skulle rydde og lage gode systemer, at alle inkludert Rikard skulle lære seg å følge det. Dere har gifta, det har vi glemt å si. Ja, så det er mye hjemmebanehumor der.

I hvert fall var det jo ingen som på en måte hadde noen gode produkter til å organisere hjemme. Og jeg ble ikke inspirert av noen heller til å organisere hjemme, så jeg gikk jo rett til USA, der de på en måte hadde mange og store warehouse med bare organiseringsprodukter. Og da kom jeg til Rikard og bare, se på det her, det er jo helt fantastisk, se hvor mye ting de har her.

Og han skjønte jo ikke poenget. Han bare, herregud, du kan få deg en annen boks et eller annet sted, jeg kan gi deg en skoboks, liksom. Så det tok litt tid med å selge ideen til Rikard, og jeg måtte nesten pitche det som at det var faktisk en sånn ordentlig business pitch, for at han skulle bli solgt på det, og at det her var en god ide, da.

Men til slutt, så ... Det som var min jobb der, da, var jo at da måtte jeg se på tallene. Fordi vi har vært litt sånn karrierejagere hele livet, så det måtte på en måte ... Ok, det er greit, Caroline hadde veldig lyst til å selge bokser, men det måtte også være en grunn for at vi skulle gi opp karrierene våre, stærle i hvert fall karriereriene, som skulle gi opp en karriere med høy utdanning og sånn type ting. Så da gikk jo jeg på Excel, som jeg er glad i, og på en måte dypetikket i alle tall, da, salgsprosesser.

Vi hadde jo ikke noe salgsbakgrunn, begge er fra byggebransjen. Så jeg måtte jo finne ut mye tall som var kostere å selge et salg på nettbutikk, og der finner du mye informasjon ute, da. Og så gikk vi gjennom tallene og gikk litt frem og tilbake, og så så vi jo ... Ok, det ligger jo noe her, det er et marked, det koster ikke så mye å selge, men man kan sitte igjen med en viss fortjeneste, da.

Så det er faktisk levedyktig. Og det er da vi på en måte begynte å dypetikke enda litt mer, ok, den visjonen til Caroline faktisk kan bli noe av, da. Hvor lang tid kom det fra du pitchet for første gang ideen til dere kom dit? Altså, var det ... Det var, jeg vil si kanskje tre måneder, ja.

Vi er jo veldig utålmodige, begge to, og har alltid dårlig tid. Vi har alltid veldig mange baller i lufta. Så på måten jeg først hadde en god idé, så var jeg veldig ... Jeg var veldig investert i det med en gang.

Så det var jo bare for meg å få snudd han til å være med meg, på en måte. Og når det først var gjort, så var du med helt hundre prosent. Og Caroline var jo mammaperm, da.

Og da var det en liten føling at, ok, hvis vi skal gjøre det, så kan ikke hun starte igjen på jobb. Så da blir man på en måte, da mister man fokus og ... Blir som fanget. Fanget av jobben sin igjen, da.

Så vi hadde litt sånn dårlig tid, at ok, hvis vi skal gjøre det, så må vi bare gønne på. Og hun må si fra til jobben sin å være flink ansatt. Så det ble litt sånn svinge seg rundt, da.

Men hadde du ... Var det av ønske av å jobbe for seg selv og bygge noe? Eller var det bare at du så et spennende marked, da, her? Det var kun et spennende marked. Jeg er jo egentlig ikke en sånn gryndertype, sier jeg alltid. Det sier du nå.

Det sa jeg til Marte også. Og hun bare, du kan ikke si det. Men det er faktisk sånn sant.

Jeg liker det egentlig veldig. Eller jeg liker det fortsatt, egentlig. Det trygge med å være ansatt.

Jeg er egentlig en veldig sånn arbeidsmaur. Men Rikard, derimot, er en veldig gryndertype. Så han så jo på en måte ... Jeg tror han så litt sitt snitt, da.

Til at nå kan vi bygge noe. For en gang skyld har vi kanskje en veldig god idé som du også er med på. Og så måtte jeg ut i vilden først, da.

Og på en måte begynne å gå ut av jobben min. Ja, for da har dere validert ... Du har en god idé. Rikard har validert den i Excel, at det gir mening.

Hadde du da en følgeskap på Instagram for før da? Jeg hadde en liten Instagram-profil som egentlig var en intervjuer-profil. Jeg vet ikke hvor mange følgere jeg hadde der. Det var ikke så mye.

Det var noen tusen følgere. Så det var ingen bakgrunn i at du hadde en profil der. Som gjorde utslaget, da.

Så det startet når vi bestemte at vi skulle starte. Så startet også den jakten på følgere på Instagram for Caroline. Hvordan gikk det frem, da? Hva ... Excel sier, let's go.

Dere tenker at sosiale medier er et godt sted å bygge en følgeskare. Jeg husker et stort steg for Caroline, som jeg var veldig glad ikke var meg. Det var faktisk å vise ansiktet sitt.

Og det tror jeg er en situasjon for mange som starter. En ting er å ta fine bilder og legge ut og bruke hashtags. En annen ting er å snu kamera og si hei.

Jeg heter Caroline, og jeg har lyst til å vise dere hvordan du organiserer. Det var ganske terskel å gå over. Men hun svelget det i seg og bare gjorde det.

Da gikk det ganske drastisk oppover etter det. Det er så gøy å høre. De som kommer inn og ser deg nå, vil tenke at du er en sånn natural.

Dette er noe som du syns er kjempegøy. Det syns du sikkert nå. Men det å vite at du også har hatt en ... Dette er skummelt, jeg må overkomme det.

Det er noe av det vanskeligste med å starte voksen. Det å være så personlig. Jeg liker det å være personlig, for det er kanskje det beste.

Men det å på en måte hele tiden være på. Du må på en måte være på Instagram. Du kan ikke legge det til siden i en uke og ta det opp igjen.

Du må ha en ordentlig strategi. Ikke heller strategi, men du må være der. Du må vise deg, og du må være på.

Du må engasjere folk og ta dem med i livet ditt. Og så er det sånn, hvor mye kan du vise av livet og mitt liv? Som var toårnsmor. Rikard vil jo ikke være på kamera.

Barna skal jo heller ikke være på kamera. Du må hele tiden tweake det til å være personlig, men ikke personlig. Og du må være på, for folk vil jo ikke se at du bare sover.

Som du egentlig har lyst til å gjøre som en sliten toårnsmor. Så det har vært det vanskeligste, det å ta den. Men når du først kommer i gang og ser at du bygger litt følger, og at folk blir engasjerte, det gir deg jo noe.

Sånn sett utenifra, så tenker jeg at du utmerker deg ved å, altså du er modig, du har masse humor, og du tør på en måte liksom å utlevere dere. Så ser man at dette er ikke sånn jeg utleverer familielivet. Men det er helt tydelig at du viser veldig mot.

Og det synes jeg også kjennetegner flere av de vi jobber med, som virkelig lykkes i sosiale medier, det er at de tør å gå to skritt videre. Sånn at de ikke bare er opptatt av å være så korrekt hele tiden, men at de faktisk gjør det som de fleste andre ikke gjør da. Det vi også ser er at veldig mange kjenner seg igjen.

Ikke sant? Som hjelper jo Caroline, hun gjør på en måte noen morsomme ting for hverdagen hennes. Og så får du bare hundre meldinger for hver video, for det er folk som bare gjester akkurat sånn her det er hjemme også. Så det er nok det som har spilt veldig bra, og hun er ikke liksom redd for å snakke om flauting heller.

Jeg tror det er viktig å ikke være en sånn bedrevitter. Og selv om jeg er veldig god på å rydde, så har jeg så mange andre ting som jeg er veldig dårlig på. Jeg kan liksom bare ikke lage mat, jeg kan ikke trene.

Det er så mye ting som jeg ikke kan, og det er det viktig å vise de også. Fordi alle kunne jo gått inn på min konto og bare sett at jeg har verdens mest perfekte hjem. Det er kjempefint.

Men hvis det var det de så, så var det sånn at der kan jeg ikke kjenne meg igjen i. Men når jeg viser at i dag ble det grandiosa til middag på hele vår familie, så er det sånn at folk klarer å sette seg inn i, eller være med da på den reisen. At vi er ikke helt perfekte. Og til og med så viser du jo garasjen deres.

Den har du ikke ryddet. Den har du ikke ryddet. Det er også en sånn PR-stund.

Men da var strategin deres, altså tanken deres var da, da går vi ut og begynner å snakke om dette, og gjør deg til en person som skulle få lov til å selge ting som handler om organisering med å skape innhold. Hadde dere nettepetikken klar fra dag 1 når dere begynte med det, eller hvor lang tid tok det fra du begynte å vise ansikt og snakke om organisering til dere på en måte hadde deres første salg på Boksa her nå? Vi hadde jo ikke noe klart da. Og vi la da strategier.

Og vi la på en måte to veier å gå. Vi så enten så startet vi smått med bare Caroline i garasjen våres og pakker selv og sender med kjøpe inn 10 varer og prøve å selge de 10 varene. Eller så sattes vi stort og på en måte gønner på og produserer masse varer og siktet på ansatte for å selge til hele Norge da.

Og ikke bare på en måte en liten del. Og vi ønsket å satse stort. Og da kom det til stykket at vi måtte hente penger fra nestorer.

Fordi vi hadde jo ikke penger og vi trengte jo varelager. Vi trengte samarbeidspartnere. Vi trengte mange ting da.

Så det tok litt tid. Jeg vil tenke at det tok rundt 6-7 måneder kanskje. Jeg må si at vi tok jo også en sånn markedsundersøkelse.

Litt fordi det å på en måte igjen vi hadde jo solgt inn disse plassboksene til Rikard men det å selge plassboksideer til en gjeng med menn i dress det er ikke kjempe lett hvis du ikke har noen tall å komme med. Og Rikard sitt Excel-ark var bra men vi trengte på en måte litt mer pondus på det da. Så vi gjorde en stor markedsundersøkelse der også imellom på en måte jeg startet Instagram vi sjekket markedefeelingen så gjorde vi også det for å dobbelt sjekke at ideen var god.

Brukte dere da også Instagram-engasjementet og veksten i den pengehentingsdelen? Som at, se her er et marked i tørst. Ja, så da brukte vi alt da. Da tok vi liksom markedsundersøkelsen Instagram-en som var veldig vekk som viste at det var et marked.

Og på en måte regnestykket våre så at dette kan bli butikk for dere også hvis dere velger å støtte oss. Det er også, vi snakker mye om mindset når vi intervjuer Jeanette fra Veloid eller Tim fra Linnøy Hansen eller andre så er det noe nesten unorskt i det dere beskriver da at vi vil satse stort vi har troen vi gjør et ordentlig stykke arbeid vi kjører undersøkelse og så videre det er jo ofte de som har det mindsettet det er de som lykkes da de som tør. Jeg mener man burde absolutt prøve å få det hvis man ikke har det fordi når man først skal starte selv hvorfor ikke, tenker jeg? Hvorfor skal du ikke satse all in hvis du først skal si opp jobben din og starte en bedrift? Hvordan var det med de menneskene i nettverket deres familie, venner og så videre når dere plutselig tenkte at det nå hvordan var feedbacken der? Alle er jo litt skeptiske som sikkert alle går gjennom som skal starte selv du har foreldre og nære familie som sier ikke gjør det, det er skummelt du har venner som rynker litt på nesa og ikke forstår vitsen men så har vi også jeg husker jeg hadde én kompis blant alle som bare det her kjører du på med, det her må dere bare følge som hjelper da og Caroline hadde et par venner som bare støttet henne som hadde velget å høre på de så hjelper det veldig Vi regner jo med at denne investorrunden fungerte bra, hvor mye penger var det dere trengte å samle inn på første runde? Det var litt sånn morsomt da den investorrunden, fordi vi tenkte jo vi skulle hente x antall millioner, det var ganske mye og vi var liksom, ok hvordan skal vi gjøre det? Så vi tok et papir og skrev ned alle vi kjente helt ut til, ok han eller hun har vi hatt en kaffe med kjempelangt masse navn og så skrev vi opp beløp etter dem og tippet hvor mye har de på sparkontoen sin det var det vi gjorde og når den lista var ferdig med veldig mange navn og veldig mange random beløper så sorterte vi dem da på hvem hadde mest etter hva vi tippet da og så gjorde vi oss klar til en pitch øvde hver dag i flere uker, så vi kunne finne alt uten at så sorterte vi dem da og startet på toppen og så bare ok, nå har vi 100 møter vi skal gjøre vi må bare starte og så pitchet vi det for en liten gjeng i starten, og de ble så hva kan man si de fikk en type FOMO av å høre på oss og se så de bare sa, vi går inn med alt dere skal ha, ikke gå til andre vi skal være med på det her og det var jo en sånn supermilleperl for oss siden det er første gang vi har fått en bekreftelse på at det er riktig det vi driver med da, fra noen andre så det var veldig kul så da kastet vi den lista igjen og da hadde vi det vi trengte til å starte og jeg tror samme uke som vi fikk den beskjent så startet vi med produksjon bygge nettbutikk, da startet alt så da gikk det veldig fort og planen deres var at begge dere to skulle begynne å jobbe fullt med det fra start, eller? Nei, det var bare Caroline jeg hadde min egen karriere og vi hadde jo ikke sett at det hadde fungert enda Vi har jo mye huslån da Ja, vi har mye huslån som en vanlig småbarnsfamilie har og det er jo noe med sikkerheten det er nok uttrykt å si opp en jobb når du har liksom småbarn og hus og lån og alt så vi startet med Caroline da for å se litt teste litt sånn vannet hvordan det her skulle gå Jeg synes det er kjempebra at du beskrev hvordan dere angrepte deg med å hente penger for det er så lett å bare høre at ja, og så skjønte vi at vi måtte hente penger, så da gjorde vi det men så er det veldig mange steg der som bare, men hvordan gjør man det da? Begynner man å ringe disse forskjellige investeringsselskapene eller hva gjør man? Så veldig nyttig Ville dere gjort det på samme måte i forhold til innhenting av penger og den type ting? Er det noen læringspunkter som andre som kommer etter dere kan ta med seg i forhold til akkurat den fasen? Ja, nå gikk jo det her bra, så jeg ville jo si at vi hadde nok gjort det på samme måte Det jeg tror mange gjør feil når de går nå er ikke jeg erfaren i det her, men det jeg ser og hører tilfeller om er jo at du for eksempel går på de som er veldig i front med at de er investorer, for eksempel skifter seg i en liste eller andre som viser at de investerer i selskaper og prøver den veien og glemmer litt at de personene får 50 henvendelser i uken på om de vil investere i nyoppstartet ting og da gjør det veldig vanskelig for den ene nettbutikken eller hva du har da til å skille seg ut så jeg ville heller anbefalt å ta skrive opp en liste, det trenger ikke å være liksom familie eller venner men skrive opp en liste med mennesker som du tror kunne vært interessert da, uten å se på en offentlig liste på hvem som investerer i selskaper for det, jeg tror den veien er mye bedre Jeg tror det hjelper at folk kjenner deg personlig også, de visste jo at vi på en måte var til å stole på og hadde gjort ting før på en måte ikke innen netthandelen men at vi på en måte var personer som sto på vi jobber hardt, vi er liksom og det hjelper jo deg når du skal i en relasjon med noen da som en investor faktisk er det er en relasjon du skal bygge de vet hvem du er vi kjenner hverandre på en måte uten å være nære venner, som du sier da så jeg tror det hjelper også og man kjenner jo ofte folk uten at det er en relasjon som kanskje har litt ekstra på sparekontoet eller som er interessert i å gjøre noe annet investere i noe eller være med på noe kult en annen ting innenfor denne delen for det er en veldig interessant fase for det blir litt for mange skummelt for det er også hvertfall alle jeg kjenner fra mine venner og familie som har en idé, vil ikke dele den med noen for de har altså supertroen jeg har en i nær familie som påstår at han fant opp Facebook før Facebook og alt i en av de ikke sant? så dere skulle jo dele av noe dere hadde troen på men i forhold til liksom verdien dere satt på ideen deres i forhold til hvor mye andeler av selskapet dere endte opp med å selge ut til investorene hva var tankeprosessen deres bak det? det som var viktig for oss var jo at vi må ta kontroll på selskapet en investor vil jo ha et annet mindset enn vi som gründere fordi vi er ikke så pengefikserte at vi skal tjene så mye penger vi vil jo gjøre en forskjell vi vil starte en movement med organisering med Caroline i front mens en investor vil jo være på sidelinjen og vil tjene penger så det var veldig viktig for oss at vi skulle ha kontrollen, at vi ikke mistet den så selskapet ble på en måte betent av å ha for mye fokus på generelt penger og lønnsomhet vi ville ha et annet fokus så det var den ene tingen som var viktig for oss ikke så mye prosentmessig bare at vi måtte ha kontrollen til å gjøre det vi ville gjøre jeg tenker andre veien også du sa at det var viktig at de kjente litt til dere og visste at dere var til å stole på, men den dynamikken når man får inn en eller to eller noen få investorer, at de faktisk skal være gode å samarbeide med, at de er på linje med dere røffelig selvfølgelig skal de ha avkastning på pengene de investerer i men at dere kan snakke, ha noen under samme visjon, sånn at hvis dere har lyst til å bruke litt lenger tid for å kunne bygge noe enda større for eksempel eller hva nå det er som er viktig for dere, at dere har et godt samarbeid, tenker jeg er veldig viktig også at man ikke bare hopper på første og beste da, når man henter penger og det er veldig viktig, så det blir jo på en måte nesten som kollegaer, ofte ikke at man jobber med de, men du får relasjoner, du får meningene deres det blir på en måte støy hvis det ikke matcher, så det er veldig viktig å være litt kritisk også så kan gode investorer, de kan bidra med veldig mye kompetanse, ikke sant, så de har ofte peiling på penger og så har du peiling på bokser sånn at de kan bidra og kanskje inn med bankforbindelser og nettverk og sånn på den forretningsmessige biten så det er også noe som har vært å ta med seg at man henter ikke nødvendigvis bare kapital, men man kan hente kompetanse også.

Jeg har lyst til å høre om det første salget hvordan bestemte dere at dere skulle åpne, hvordan føltes det, altså hva var den første hvordan var det når dere åpnet døren rett og slett hvordan var både før, under og etter? Jeg husker jo det veldig godt jeg satt jo i bilen min jeg hadde jo allerede fått rosa bil som jeg kjører rundt i og satt inn i den bilen, og så skulle vi åpne jeg tror det var klokken 11 eller 8, eller jeg husker ikke helt det var i hvert fall den dagen vi skulle åpne og så bare, og da hadde vi hypet det veldig jeg hadde på en måte fått inn e-postene til folk via sånn link, meld deg på her så skal du få liksom komme tilgang først og det brukte jeg masse tid på i starten kanskje et par uker før vi skulle åpne så var det jo det det gikk i og når vi da først skulle åpne så tenkte jeg bare, shit jeg hadde jo sett at folk hadde meldt seg på listen det hadde jeg fått med meg men på en måte, du vet jo aldri hva det skal bli men når døren åpnet hadde du bare ramt inn det stilet det eksploderte med en gang, umiddelbart og dere hadde da Shopify-appen som plenga ja, det var helt sykt liksom vi har gjort kule ting etter det som har på en måte fått samme boost som det da fikk, men det var liksom bare sånn, herregud denne ideen er faktisk nå validert på ekte det er første gang som ikke er bare jeg som sier at dette er kjempesmart, og noen venner og familie som sier, ja det er sikkert kult for de sier jo selvfølgelig alltid at alt du gjør er kult så første gang var det på en måte bare du så at folk faktisk hadde lyst å nevne deg, og jeg hadde jo som sagt hypet det veldig først visst de hva vi skulle få inn hvordan produktene våre funket, hvorfor du burde ha ting også var det denne e-post-listen da som bare, ja Hvor stor var e-post-listen, husker du? Nei, det har den ikke Den var ikke sånn kjempestor hvis vi sammenligner hvor vi er nå for eksempel men det var jo sikkert noen tusen da som hadde meldt seg på hva de skjer i men å få en e-post det ga oss ikke noe sånn spesifikt at det her kommer til å funke men det var denne sånn Shopify-appen da som har sånn plong når du selger og den bare eksploderte når vi åpnet butikken og siden det så har det liksom gått veldig bra også at folk er fornøyde og kommer tilbake og handler også men det var det punktet der som var liksom sånn eureka-opplevelse for oss da og bare shit, det stemmer faktisk det der vi har holdt på med nå de siste halvåret Husker dere hva det var vi satt på første dagen? Sånn cirka Åh, det skulle jeg sjekke av før vi startet, men jeg vet ikke, kanskje 100 000, 150 000 rundt det Det var ikke sånn kjempebeløp, men det var på en måte også sånn der, shit Men vi var i Boksetaske også bare undergrunner da, så det er ganske mange som er inne Ja, det var mer det som var at det var så mange mennesker som kom inn vi måtte jo hvor mange som var på butikken samtidig og vi så bare sånne store tall der da så det var skikkelig kult Kan dere ta å dele utvikling i omsetning fra dere åpnet frem til nå? Sånn røffelig? Ja, vi har jo vokst veldig greit føler vi selv men vi har jo også hatt voksesmerter for eksempel vi solgte oss helt tom for alle varer så å si etter noen måneder og bare shit, nå dør jo nettbutikken våres og folk klagde det at dere har jo ingen varer på lager og sånne type ting så det var jo en sånn prosess da for å produsere nok varer fylle på butikken nok og vi har alltid jaga etter å ha nok varer som på en måte har kuttet omsetningen litt også, til tider men vi har på en måte vokst jevnt og trutt da uten noen sånne hiccups for vi har gått tom for varer Første året, så hvor mye omsatte dere for da? Første året landet vi på 6 millioner litt i underkant av 6 millioner og så etter? Da var vi vel på 25 millioner da og så nå er vi nå i år 3 da Ja, dette er år 3? Og der er målet deres? Vi har et mål på rundt 40 millioner til omsetning og det ligger vi bra an til vi har en fin start og skal man jo ikke ta ting for gitt for det er jo andre faktorer her som økonomien og renten og sånne type ting som spiller inn men vi er ganske trygge på at det skal gå fint men vi er ikke så mye på vekst lenger selv om vi skal jo vokse men nå er vi mer på å jobbe med kundereisen og nettbutikken og løsninger og sånne type ting Kult å høre at dere antageligvis nå disse 40 millionene nå i år 3 men i starten så var det jo da bare din Instagram-konto som på en måte sto for markedsføringen og e-post men du hadde brukt dine følgere på Instagram til å bygge e-post-listen din så du har på en måte kildet den til interesse Hvordan tenkte dere og når bestemte dere for å gjøre noe annet og hva var liksom de første tingene dere gjorde etter hvert som den hagen har landet litt i gangen, var det liksom bare full fokus videre på å bygge Instagram-kontoen deres? Vi hadde jo når vi holdt her på sist før vi startet, så var jo en av våre markedsstrategier influensere og det er kanskje den største feil vi hadde fordi det funker ikke på den måten man en gang gjorde kanskje men vi har aldri opplevd det da og vi kommer jo ikke fra noe netthandels bakgrunn så når vi på en måte bare ja, nå skal vi putte penger i influensere og det gjorde vi, virkelig Det er lett å putte penger på influensere Det er veldig lett, og det gjorde vi nok av også funket det ikke vi fant jo selvfølgelig noen som faktisk funket, men si 1 av 10 da og da har du brent ganske mye penger på veien for å finne den ene det var da vi på en måte begynte å bare ok, dette var jo hele strategien vår Caroline hadde jo laget seg en sånn liste samme som Investolista, så hadde Caroline en sånn mililangs liste på influensere sånn mikroinfluensere, større influensere hva de drev med, hvor mye det skulle annonsere, fordi vi trodde at det var sånne butikker i ordet og brukte influensere for å øke salg vi hadde ikke en gang sett vi hadde sett litt på det, men ikke så mye på ads og sånne typer ting det var liksom influensere som vi skulle spille på da så vi fikk litt slag i trynet da vi startet å gjøre det og bare så at ok, her er det kule eller sånt du hadde jo blitt en influenser egentlig du hadde jo bygget deg opp til å bli en influenser innenfor den kategorien du så jo hva du kunne skape av kraft så det er jo lett å forstå at dere hadde forventet en enda større respons men så skjønte jeg jo fort at de følte jo meg fordi de likte ridding og en som da holdt på med alt mulig annet eller klær eller mammaliv eller gudene vet hva folk holder på med der ute de hadde jo ikke liksom følgerne deres som var ikke så kine på å ridde egentlig så når de skulle på en måte prøve nei, det ga ikke samme effekt i det hele tatt men vi måtte jo på en måte bare prøve den strategien og det var da du tror jeg bare vet du hva, også hørte vi på deres podcast det gjorde vi gjennom hele greia her og lærte jo veldig masse og det var vel da du bare, ok vi må starte med annonsering og gikk til det steg og på en måte ja, det er også en ting når du skulle liksom putte penger på noe igjen du allerede har brent deg på influensere så må du på en måte begynne å putte penger på ads du skifter litt mindset da og ser at ok, influensere det er ikke for å selge eller tjene penger, det kan hjelpe med merkevarerbygging, vi bruker influensere i dag også, men det er litt mer for merkevarerbygging, for å vise merkevårt, for å validere det til andre og så er det andre ting igjen som må stå for veksten som da annonsering har blitt en stor del av da, og da kommer vi litt tilbake til det Excel-skjemaet mitt som jeg vil råde andre som skal starte nettbutikk da, å ha veldig kontroll på tallene deres, for det ser vi har hjulpet oss hele veien for når vi startet med influensere så kan du godt tro at, ok nå tjener vi penger, men hvis du setter inn på skjemaet ditt og ser at du betalte så og så mye du ga så og så mye rabatt du gikk så og så mange salg, ok jeg har ikke tjent penger. Jeg tror at noe av det som gjør at Boxo har hatt den veksten de har hatt, er jo kombinasjonen av dere to, altså personlighetene dere og hva dere hva du får energi av og hva du får energi av, og ofte nettbutikker har stort sett bare en kaoline egentlig, som bare er en driver uten å da ha en Rikard som er i eksempel så det som har vært et spennende å høre om da, er at dere oppdager, eller dere har antageligvis først en magefølelse over at influensere ikke gir den effekten dere ønsker. Følte dere at dere dro i denne bremsen tidlig nok? Eller følte dere at dere skulle ha liksom, ikke gjort så mange type samarbeid før dere gikk videre til noe annet? Jeg føler det er lett å dømme seg selv da på at vi ikke har gjort ting bra nok som vi kan sikkert si også vi kunne stoppet litt før men så er det også det at vi ønsker også å prøve litt ekstra enn å på en måte gi opp for tidlig også og som sagt så bruker vi influensere i dag også, så vi har noen fine influensere vi samarbeider med og det kommer jo av at vi har prøvd litt og litt hele veien, og ikke bare skjøtter det rett ned så fort en kampanje ikke fungerer da.

Så vi føler vi har gjort det tidsnok, men vi ser også at hadde vi ikke hatt kontroll på tallene, så hadde det vært mye lengre, fordi man får jo mye salg og det har en på en måte effekt men hadde vi ikke sett reelle tall da så kunne vi blitt blindt ruddet det hadde funket mye bedre og så brukt veldig mye mer tid og krefter og penger da så det hadde gått lengre. Det er noen ganger jeg har tenkt at dette samarbeidet var kjempebra, det må ha vært skikkelig skikkelig bra, og så sier Rikard bare sånn det var ikke en krone i den katta og så slister han, så det har ikke jeg skjønt da så jeg tror det er å si om å ha de to polene som egentlig vi er da jeg tror det har hjulpet oss veldig, fordi Boxe hadde aldri vært der nær i dag uten Rikard da hadde det vært ferdig for lenge siden og det samme til Caroline da som Caroline nevnte, jeg er jo ikke på Instagram engang, jeg er liksom ikke på sosiale medier så jeg hadde jo ikke kommet noen vei men det er som du sier også at det er viktig med den komboen og hvis du ikke har den komboen, hvis du bare har v for eksempel da så vil jeg liksom anbefale å lære deg de viktige, du trenger ikke å ha sånn 100-siders skjema, men lær deg de viktige tallene Det å kanskje få inn noen, om man ikke er så heldig at man har mannen sin man kan ty til, så det å vurdere å få inn en partner som utfyller deg jeg tror det er en veldig god strategi for det er dere du nevnte Tim Wohl Linda Johansen vi har Silje Landvåg og Sindre Broern Landvåg Get Inspired det finnes så mange eksempler på at de som virkelig lykkes å bli de der enerne som man leser om, det er de som opererer i et par og som har helt forskjellige egenskaper Jeg vil bare si det også da, at jeg tror også det som gjør det funker er at dere har to forskjellige roller men dere har begge en business teft dere forstår butikk, dere forstår business, dere tar dette på alvor, dette er ikke bare for gøy, det viser jo både hvordan du pitchet Rikard til han til slutt tok opp XLRK og validerte og så videre at det handler ikke om at det er bare noen som synes det er gøy å legge et bilde på Instagram som har lyst til å selge noen bokser du er en businessdame med en businessforståelse og har en målsetning, og så har du en park du kan bygge videre på og sammen med Linda Johansen og Tim Wohl og Silje så det er så viktig at du skal være glad i å bygge butikk også Ja, realiteten er jo at det ene ting du liker da, som Caroline er organisering å putte ting på plass det er ikke så mye hun gjør på akkurat det som hun noen ganger er litt sånn klagete på det er kanskje 20 prosent da av jobben Caroline gjør er jo det jeg faktisk liker veldig godt å vise følgerne hvordan vi organiserer det er veldig mye annet i business også så det er som du sier at mangler du noe på en måte prekære ting da for å drive den businessen så hadde jeg også anbefalt å få inn en kompanjon som liker de tingene så som jeg som får energi da av å sitte med tall og regne på ting og finne statistikk det hadde vært veldig vanskelig for en som ikke hadde likt det å gjøre samme jobben samme som jeg kunne aldri snudd kamera og sagt hei, kan du følge meg på Instagram? Fordi jeg hadde fått så lite energi av det så jeg måtte ha at Caroline er 100 prosent Hele til siden deres for å vokse opp over verden var influensere influensere ga ikke den effekten dere ønsket, de begynte å se på andre ting, kult at dere lyttet på meg og Martins problemer hva var neste steg i dag hva var neste gir dere ønsket å prøve for å se hvordan man kan øke Da kom en annonsering inn i bildet vi hadde lyst til å prøve det vi så andre gjorde det, vi hørte podcasten deres jeg hadde lyst til å teste det farvene Og var det annonsering både på Google og i sosiale medier Du hadde jo egentlig kontakt med en hun ble litt kjent med som drev på en måte litt halveis med det eller hadde en hun kjente som brukte Google Ads og Meta som vi kom litt i kontakt med og startet å styre annonser for oss og det så vi jo fungerte ganske greit vi så jo det var mer å hente det men jeg vet ikke etter hvert så møtte vi litt på veggen der også På hvilken måte? Var det lønnsomhet? Volum? Hva var veggen? Jeg tror det var oversikt, vi hadde veldig liten oversikt Vi visste liksom ikke hvor det kom fra Jeg tror det er veldig mange som sliter med det samme som starter Vi solgte, men var det fra Instagram til Caroline, eller var det fra Meta, var det fra Google Så ble det en sånn Ok, Meta og Google begynte å koste mye penger og så visste vi ikke helt om det var det som ga oss det, eller var det Caroline som var på Instagram, eller var det Facebook eller e-mail Så vi fikk en litt sånn bristerpunkt der også, og da kommer vi tilbake til der vi møtte Thomas Vi tok jo kontakt med Thomas der etter vi hadde hørt X antall på de episodene Så ringte vi Thomas og sa, hei Thomas, kan du ha en kaffe med oss Så dro vi til kontoret til Thomas og snakket litt rundt det Thomas så litt på tallene våres Og så liksom vi hadde ikke gjort så veldig mye bra Vi hadde startet annonser og det var greit, men vi kunne gjort det mye bedre Vi var på en måte, som vi også var, helt nybegynnere, vi visste jo ikke helt hva vi drev med Og det var da vi startet samarbeidet med Thomas da Han hjalp oss å se på tall, han hjalp oss å finne ut av hva som funket og hva som ikke funket av hva vi hadde gjort før Og det var vel da som startet den ordentlige liksom veksten våres, når vi forsto annonser med bistand fra Thomas, når på en måte tallene viste at, ok, vi brukte så mye men vi fikk faktisk så mye for tjeneste Og da tør man jo også å bruke mer kapital på det Så det var på en måte en veldig sånn vendepunkt for oss Det var når man lærte seg å forstå annonser Jeg tror også der vi må bare skyte inn det, det er at vi hadde jo et annet, kall det markedsbyrå, før det det da Og de på en måte viste oss jo aldri hva tallene var Vi hadde liksom ingen forståelse av hva pengene var de gikk til, det er bare sånn det går til ads, på en måte, i den store kaka Så jeg tror liksom det å finne samarbeidspartnere som kan gi deg tilbakemelding Fordi når man er en gründer og har på en måte lite penger da, så er alle pengene dine veldig mye verdt, så det å på en måte vite akkurat hva hver krone går til er jo veldig viktig, så ha riktig samarbeidspartnere, føler jeg liksom alle for meg, og det føler jeg da kanskje vi var, det kunne gått mye fortere i starten hvis vi hadde hatt et annet markedsbyrå Men de hjalp oss med veldig mye annet Så det er ikke sånn at de var helt Men, ja, jeg tror noen er bedre på ting enn andre da, og det er det man på en måte må også ta litt læring av, at man også må kunne snu seg, at det her funker ikke Da må man gå til noen andre, så man kanskje kan få mer hjelp fra det Og dere har jo også, jeg vet ikke om vi skal kalle det en markedskanal, men dere har klart å bygge en merkevare rundt deg, hvor dere har enda bredere reach, eller rekkevidde, fordi at du har gitt ut en bok Har du nått på den tiden? Og vært med på noen TV-program som ekspert Så du har fått etablert deg selv som hun gjerne ryddedammer, som du sier selv Var det noe som var strategisk og var planen, eller kom det bare organisk fordi at du var synlig på Instagram? Boken, og det å bli kontaktet av TV 2 for Ridderevolusjonen det kom faktisk fra Instagram Og så kom jo alt samtidig Alle de tingene var ekstremt krevende, men strategisk sett så vi at vi må jo gjøre det Typ hver helg så måtte jeg dra på biblioteket og skrive den boken og i ukedagen så måtte jeg dra på innspilling og spilling Men vi så at alle disse tingene ga jo meg pondus for å være gjerne ryddedamme Og det ga jo da i en bok så pondus på at hun som driver det, kan det her Så det ganget oss veldig å få vært med på alle disse tingene med en gang Men alt kom fra årenesystem Vi ser jo også på en måte artikler i aviser og magasiner og alle sånne ting er jo en kjempefordel for Boxo Hvis vi kan komme og bli på en måte ikke reklame, men at noen skriver en historie om Boxo da, for eksempel KK har vi vært i mange ganger, på VG Vi har vært overalt Og alle disse stedene kommer vi jo fra Caroline sin fame Fordi det holder med å skrive til KK, hei, her er profilen til Caroline Har du lyst til å skrive en artikkel om oss og selskapet vårt De er med med en gang Fordi de ser reachen på å få en type influencer med 100 000 brukere er så mye verdt for klikk for de avisene Så det er jo en ordentlig ringvirkning Hvis du klarer å skape et merkevære rundt ditt navn da, så får du veldig mye sånn bonus Det tror jeg er et veldig godt poeng, og en styrke Men jeg tror også, nå jobber jeg med en del andre kaldte influensere som også selger produkter, men jeg tror noe av deres styrke er den businessforståelsen og teften din i tillegg, så det tror jeg også jeg gjør at det er lettere for dere å navigere, og alle disse tingene er på en måte rekkefølgen og at det er en strategi Det som er interessant er når det egentlig bare er du som er på en måte ansatt hvordan dere kommuniserte var det bare over middagsbord, hadde dere synkronisert å lage planer, hadde dere en struktur på hvordan dere møtte, hvordan dere diskuterte bokse Det var jo mye over middagsbordet og etter vi hadde lagt barn vi hadde jo to barn, så det var litt sånn legge en vær rett ned, og så jobbe for kvelden da, fordi jeg hadde jo min egen jobb som var ganske krevende så jeg hadde på en måte ikke noen tid til Karolina og businessen fra 7 til 4 Så det var litt sånn over middagsbordet og kveldene som vi så på, som vi gjorde businessen egentlig, mens Caroline var jo fulltid på dagtid og viste seg selv med kundeservice og ansikt uttatt og alle sånne type ting. Når vi hører historien deres nå, så høres det ut som at dere har vært egentlig ganske strategisk hver dag, enige i forhold til stegen og sånn, men prosessen og strukturen rundt akkurat, har dere et strategidokument diskuterer dere konkrete saker og skriver ned hva dere har blitt enige om, altså hvordan jobber dere på den måten? Nei til alt det.

Nei, vi har gått så veldig sånn, jeg føler vi har gått litt sånn dag for dag, også dette brenner i dag, i morgen brenner det noe annet, for det er jo sånn med hver grunder at det brenner på nye ting hver neste dag og vi får nye utfordringer og ingen har strevet med hverken salg nettbutikk, netthandel, hverken noe som helst handel, what so ever så vi har måttet lære oss absolutt alt, så hver eneste dag så er det vært et nytt problem, utfordring som vi bare måtte løse, og det er det vi på en måte har løst da over middagsbordet. Bakgrunnen vår er jo, begge vi var prosjektledere i byggbransjen og der er det jo veldig mye problemer også jobben som prosjektleder i byggbransjen er å være problemfikser så er det en ting vi har tatt med oss fra gammel karriere da er jo at vi er veldig godt kjente med at et problem må løses asapp om det er lite, om det er stort, du må bare fikse det med en gang så hver gang det har vært et problem, så har jo det vært rundt middagsbordet, det må fikses det må løses, og så fikser vi det på kvelden og så over til neste dag men selve den strategien har på en måte jeg vært i min boble og fra og til selskapet har Caroline vært i sin boble så det har vært litt sånn to-delt men hver gang det har oppstått et problem som er kanskje ikke et problem men en utfordring da som vi møter på et sted så har det vært på en måte den felles kjemien vår når vi har jobbet sammen Har dere noen ansatte nå? Altså utover Nå er vi fem Hvordan var den reisen da? En ting er følelsen av sin første salg og man åpner opp, men nå bestemte dere for å ta inn mennesker og hva slags rolle var det de fylte? Veldig, veldig fort så fant jeg ut at jeg klarer ikke det her alene Fordi det gikk jo som sagt, jeg satt i den bilen og det bare tikket inn salg og jeg trodde jo egentlig at jeg skulle bare drive og ryke litt og at nettbutikk var kjempe lett å holde på med og det var ikke så mye jobb når du først hadde den oppe å gå, så skulle det gå sin andre gang, men det er ikke sånn så jeg fikk litt sånn reality check på det og jeg bare trenger faktisk hjelp jeg går på veggen, det er ikke mulig å holde på med i lengden så da tenkte jeg hvem andre er sånn riddegjern dame og det var eksen til broren min som jeg måtte få inn som også var like riddegjern som meg Hun har hvertfall sånn forståelse for hva vi vil gjøre, hvorfor vi vil gjøre ting Hun jobbet jo da i barnehage så hun hadde heller ikke noen netthandels bakgrunn i det hele tatt så sammen ble vi da to poteter som holdt på å styre ferd med Rikard på siden og tok liksom disse utfordringene dag for dag og hun ble med å lage content og siden hun visste hvordan man ridder så kunne hun lage innhold også sammen med meg men etter hvert så så vi jo det at vi bruker jo veldig mye penger på ads for eksempel mens jeg passet jo ikke på noen holdt jeg på å si noen penger i det hele tatt jeg holdt jo bare på min greie og Rikard på sid etter jobb så så han på tallene men det var liksom vi hadde ikke noe kontroll på annonseringen vår da unntatt liksom å bruke noen med det men det var så mye som gikk ut av selskapet så da fant vi ut at vi trenger noe til å passe på det så det var jo en av de så var det som er markedsansvarlig ja markedsføring på en måte holder og ser litt nøyre på ting da som snakket Caroline om at vi må skifte adsene er litt på ballen der da eller nå kommer påsken vi burde jo ha noe påskekontent fordi vi var jo dag for dag skitt i morgen er det kvinnedagen vi var aldri med på liksom den lange løpet så det å ha et årsskjul blant annet det er jo noe vi aldri jobbet med så det har hjulpet oss veldig å ha en person som faktisk hun vet hva vi skal gjøre neste måned da det visste aldri vi vi var litt mer skitt nå er det påske i morgen så nå må vi få opp en skylling på den hjemtiden tok dere å annonserte averterte etter markedsperson eller var det også via nettverket eller hvordan hører du det faktisk vi brukte en sånn type hva heter det? Headhunter men det endte faktisk på at vi ansatte en barndomsveninne oss som hadde drevet nettbutikk før og var interessert å jobbe som markeds dame nå som tok kontakt med oss det var jo veldig trygt og godt i tillegg til at vi likte hun personlig så vi ansatte hun der har jeg faktisk en ting å komme med hun dame som skulle hjelpe oss å finne noen med markedsansvar hun, når hun spurte hva dere vil ha, hvordan ansatt så sa jeg at jeg ville ha en ny potet, da var vi jo to poteter allerede, så jeg ville ha en enda ny potet og det var en reality check trenger du virkelig en potet til nå må du få inn litt kunnskap i selskapet og da ble jeg sånn, det er jo helt sant altså her går vi to poteter uten noe vi klarer oss fint så det var da vi fant ut at vi trenger faktisk kunnskap noen som faktisk har noen bakgrunn i det å drive nettbutikk det å ha noen form for salg så det må man ta med seg at man trenger ikke hundre poteter i et selskap selv om det er bra så er det fristende det blir kost-nytte fordi at en potet er ofte billigere så håper du at du kan dyrke den poteten til å bli noe så markedsføring var da rolle nummer to dere ansatt for det neste ble jo vi så jo fort at det var veldig mange som følte nyhetsbrevet vårt vi fikk utrolig vekst og vi så veldig mange leste det og var nysgjerrig og vi fikk litt sånn dårlig samvittighet for kundene våre fordi Karline hadde jo hundre baller i luften og måtte skrive nyhetsbrev klokka 12 på kvelden for å bare få det ut så det ble sånn punkt fordi vi så at det var en hel hårde som ventet på nyhetsbrevet vårt tre ganger i uken og så hadde vi liksom ikke noe kjærlighet å gi fordi vi hadde ikke tid og da kom jo den neste personen som vi visste hvem som skulle være siden det var en vi hadde jobbet med før, en tekstforfatter som vi tenkte at hun er jo perfekt, siden da får vi på en måte ordentlig kjærlighet til følgerene våre gjennom nyhetsbrev som vi også så var en viktig del av salg det selger jo kjempebra så vi kunne på en måte rettferdiggjøre et årsverk på at man kalde det bare skrive ned post men det er jo den kontakten man har med faktisk kundene det er den viktigste kontakten så det var da den fjerde personen som kom inn men hun er jo også veldig god på branding så hun er ikke bare på en måte nyhetsbrev hun er god på, hun kan også på en måte holde det med branding for det er jo mye å si det er at vi på en måte skal vi har da blitt fem da men fire av oss er veldig sånn ute der blant kundene våre så vi skal ha samme type språk vi er jo ikke samme person det vil vi jo ikke være at bokset skal være en personlighet og liksom dette er det bokset skal være for folk og ikke at det er for meg og det er for deg så den brandingen har også vært eller holder vi jo nå på å bygge veldig på da for vi ser jo viktigheten i det å bygge et brand sånn at vi på en måte skildrer oss ut da. Og da siste ansatt ble deg.

Siste ble meg da da så man at vi vokser vi får mye ansvar for ansatte og det blir mye penger i omløp så ble det litt sånn uforsvarlig at jeg skulle gjøre det klokka ni på kvelden alt sammen på en måte den admin-rollen da og det er jo en rolle Caroline egentlig ikke ønsker så vi så liksom at det tærte på Caroline at hun måtte ha veldig mye admin-oppgaver når hun egentlig bare skal filme og lage content og vise seg. Så da ble det på en måte uforsvarlig at jeg ikke kom inn så det er da vi tok det der steget da avslutta jeg min jobb og så kom jeg inn i bokset det er nå til da som det er skjedd Når dere i et år dere ser for dere å nå 40 millioner pluss omsetning, da var det først tørte på å ta steget inn til jeg tror det hadde vært gjort tidligere da. Jeg tror nok det hadde vært veldig, veldig mange som hadde gått på den veggen lenge før jeg har gått på, så jeg anbefaler ikke å kjøre som jeg har hatt de to siste årene nå det anbefaler jeg ikke i noen.

Å jobbe liksom 24 timer i døgnet, bokstavelig talt så ta det inn tidligere og heller liksom ikke vokse like fort ta heller inn litt mer arbeidskraft Det har ikke snakket om lagret. Hvordan har dere løst det? Vi gikk jo noen runder vi så jo på en måte fordelen i å pakke selv med lønnsomhet men vi så også at det hadde blitt veldig vanskelig å vokse, eller veldig vanskelig å gjøre noe annet hvis Caroline skulle vært på å lager og pakke alle de eskene mange hundre esker om dagen hva har hun tid til å gjøre da? Så vi gikk da ut til en 3PL, som da er en logistikk tjeneste som har lager og sender et pakker for oss Det er jo sånt, det var jo første slaget vi egentlig fikk som Boxo, fordi vi gjorde ikke noe research vi tok på en måte og det var det første og beste som sa ja, vi kan ha lageret ditt og pakke pakker det var bakgrunnsjekken vår og gikk i gang med en 3PL og det funket ikke i det hele tatt Hva var det som ikke funket? Vi vokste ut av de på andre måned de sleit med å pakke de var veldig mye dyrere enn det de utgav seg for vi fikk på en måte priser som vi punchet inn og så at dette gikk akkurat greit og så var det egentlig mye dyrere skjulte priser mellom linjene på en måte så vi så bare at det regnestykket gikk ikke hjem vi tappte penger og når vi da fikk en sånn pangstart med veldig mange ordre som vi tappte penger fordi vi var på feil sted, så er jo det veldig kritisk og vi hadde jo fyllt et helt lager og skulle jo bli store med en gang så det var veldig kritisk for selskapet så vi måtte jo da bytte samarbeidspartner og det er jo ikke bare bare når du har 100 paller med varer så det var veldig kritisk for selskapet heldigvis så fant vi ut av det tidlig at det må bare skje og vi må bare rive av plasteret og gå i gang og det var sånn ordentlig slag i magen, siden det ble litt sånn ufint da mellom oss og de og så men vi fikk flyttet lagret og fikk det i gang igjen med en ny samarbeidspartner som vi i hvert fall hadde gjort litt mer bakgrunnsjekk med med noen bekjente som hadde vært der og hadde noen møter men til alle som skal gjøre det så vil jeg nok si at det er den største researchen du burde gjøre er hvis du skal outsource lager og logistikk, fordi det har så mye for kundereisen også Det er liksom ansiktet ditt ut av at det er også den 3PL du velger å samarbeide med Hva slags kontrollspørsmål er det noen andre burde stille seg og finne ut av når de sier bakgrunnsjekk? Det jeg tror er ganske smart er å finne ut hvem som bruker dem og ikke bare få en person fra den 3PL-en, siden 3PL-er har ofte to-tre godkunder som er svartlegget og det er ikke det jeg gjør men det er så kritisk for de nettbutikk at du kan ikke legge nok vekt i undersøkelser så prøv å finne forskjellige nettbutikker som er der og den beste sjekken du kan gjøre er snakke med de nettbutikkene og bestille varer og bestill gjerne det spør seg litt om tid men hvis du for eksempel har en Black Friday bestill varer fra alle fire butikkene som er i den 3PL-en du vurderer så ser du litt får du varene dagen etter, får du varene om to uker hvordan ser pakken ut for det kommer til å bli din kundereise når du går inn dit du får samme type opplevelse, eller kunden din får samme type opplevelse som du får fra de du bestiller varer fra så det er en sånn fin sjekk man kan gjøre Vi har også en episode der vi snakker om dette Det har vi linker i show notes Pass på at de sender til B2C, ikke til bedrift for det var det første det var bare B2B så de kunne ikke egentlig B2C men de ville gjerne de ville gjerne gjøre det og som uerfarne visste vi ikke hvor mye det hadde å si så når de som driver med B2B vil ha avsiden og er litt på sellersiden så er det jo på en måte selvfølgelig blir vi med, siden det kan jo dere Men sånn juridisk var det trøblete å komme ut av den avtalen? Det ble litt problem fordi det var jo ikke sånn de ønsket jo vi hadde jo en høy omsetning for de med en gang så de ville jo ikke slippe oss og man har jo en oppsigelsestid og sånne type ting så det ble litt sånn ekkelt Vi løste det da Vi er venner i dag og det gikk helt fint men det var ikke hyggelige to måneder når vi skulle få ut varene våre og de ikke ville gi ut varene våre og de skulle overfakturere oss fordi vi ikke skulle være hos dem så det var en sånn ekkel greie så jeg er veldig glad for at vi fikk løst det da men hadde vi ikke rivt av det plasteret og bare vi må bare bli der fordi vi har gjort den avtalen, da hadde jo vi vært borte da hadde vi ikke fant det Lyst til å høre litt om fremtiden hvis vi spoler tilbake til egentlig her vi er i dag i hvert fall mange som ser ut av det tenker shit, de her har klart det de vokser masse Hvordan tenker dere på fremtiden? Tenker dere eksplosjon til andre land? Tenker dere å holde fokus bare i Norge? Altså hvordan er mindsettet deres nå på tiden videre? Vi føler jo at vi er i en veldig startfase vi da vi føler jo ikke selv at vi er klare vi føler at nå er vi i gang vi har startet og nå må vi se hvor det kan ta oss vi har jo mange tanker blant annet utlandet, men vi ser også at det er noe vi absolutt ikke skal fokusere på for tidlig fordi det er veldig mange ting som kan fikses bedre i det landet du er i, nettbutikken alle typer tall som Roas og sånne typer ting du må liksom finjustere detaljene så alt flyter 100% og det er da vi tenker at da kan vi begynne å se på Sverige eller Finland og sånne typer ting vi har det på en måte i langsikt strategine våres, men det er ikke et fokus område. Nå er det på en måte å dyptykke i hele kundereisen gjøre nettbutikken perfekt se hvor kunder faller og sånne typer ting da I forhold til din personlige merkevare da, nå er du jo veldig til stede på Instagram som er en slags hovedkanal det er jo litt på TikTok og annet men hva tenker dere rundt det med din merkevare er det noe dere skal lene dere mer inn i er det noen flere steder du ser for deg at man bør utvikle seg der? Nå har jeg jo vært ganske tinslitt i tid men nå som vi på en måte begynner å bli mannstarke på bokset sin side da, så håper jeg at min merkevare kan få litt mer kjærlighet, sånn at jeg kan være litt mer den ryddegren dama som jeg var tidligere som på en måte ikke mista litt, men som ikke har fått så mye fokus fordi det har vært så mye å holde på med også tror jeg det å på en måte ha den, fordi ordenssystemprofilen min på Instagram har alltid vært en biprofil den har alltid vært kun for det jeg har aldri vært en annen type influencer jeg kunne jo vært det hvis jeg ville men det har på en måte aldri vært min tanke, så det å på en måte bygge den og fortsatt ha relasjon med kundene på den Instagram profilen er superviktig men så tror jeg også det å være på andre kanaler også men man må passe seg litt der for det er jo, hvis jeg skulle gått til Snapchat for eksempel, eller en annen type plattform på sosiale medier, så du trenger så mye for å kunne holde den din på en måte i livet så det på en måte fordeler seg over så mange man ser jo det nå, alle influencers som går til Snapchat de er ikke lenger på Instagram for de klarer ikke å drifte to store kontor så må man jo se der hvor man burde legge kryttet sitt og ikke, men jeg har jo veldig troen på at Instagram ikke er en døende kanal så fortsette med det, men selvfølgelig kanskje jeg tar inn litt Snapchat eller andre kanaler, men jeg tror det å være synlig å være i magasiner tilbake som på Ridderevolusjon Ridderekspert, sånne type ting at man kan bruke mer tid på å fokusere på å være den, eller dyrke egentlig hovedprinsippet da, til voksen det å på en måte få systemet med å bruke det da mer er jo det jeg håper at vi kan benytte sosiale medier til overall gir veldig mening, og jeg tror det at det det dere begge sier er jo egentlig vi kommer til å gjøre mer av det som har fungert og gi kjærlighet og fokus til det mer enn å leite etter andre ting det tror jeg er en veldig god strategi Så vi bruker nå 2024 veldig på å tweake oss hele det året her, vi har jo hun som kom ut med branding hos oss, hun bare, nå skal vi lage Voxo 2.0, så har vi tenkt masse på det og vi har alle vært, ah, Voxo 2.0 er i år men så tenkte vi, vet du hva, vi må bare tweake oss nå frem til å slippe Voxo 2.0 i 2025, fordi vi har så mange ting vi kan bli så mye bedre på så vi har ikke Voxo 2.0 før, liksom alle de der kickupsene som fungerer men det er ikke bra nok blir endret på da så jeg tror liksom vi kommer til å endre oss mye nå i 2024 og ikke sånn at det syns så veldig kanskje på noen men for oss da, bak Voxo så vil det endre veldig mye da Helt til slutt dere begynte jo historien her med at dere også lyttet til netthandelspodden og fikk inspirasjon og utviklet dere og lærte litt basert på det andre nettbutikker som er i den fasen der de kanskje akkurat har satt i gang og fått sine første sorg og sånn, vil det være nyttig for de å høre og tenke, fokusere på Vi kan jo kanskje gi et rådverd da, som er så forskjellig Hvis du akkurat har startet så vil det jo fra min side da være å få kontroll på tallene gitt akkurat kostnader, utgifter, inntekter og så vil jeg anbefale alle nettbutikker å være veldig fokusert på et spesifikt tall og det er konverteringsraten din i nettbutikken Det er et tall som jeg ser, gjør en enorm forskjell, som overgår på en måte handelskurv, gjengkjøp av kunder og sånn type ting Det er viktig, alle de tingene der men selve konverteringsraten din ha superfokus Vi har en nettbutikk som har 1% i konverteringsrate og over 3% og det er to forskjellige sporter Det er mye kulere å ha en høy konvertering fordi da ser du at da er det mulig å leke seg mye mer med annonser, alt sammen egentlig Så ha superfokus på konverteringsraten Caroline, hva tenker du? Ja, min er ikke der da Jeg vil jo si, prøv å være litt personlig Så det å på en måte vise hvorfor du holder på med, eller skal gjøre det du gjør og ikke bare liksom, det selger produkt Jeg tror det er den fella mange går i da Og så tror jeg, så det jeg har på Jeg tenkte på det litt, i starten så hadde vi ingen produkter når jeg startet Instagram-kontoen min Så jeg måtte på en måte bare finne på ting om organisering.

Jeg tror det hjalp meg til på en måte skjønne verdien i det jeg skulle gi bort Jeg skulle faktisk gi folk en verdi mer enn å selge den boksen Så jeg hadde liksom mindre fokus på det der boksestyret helt i starten Og legge bort alle de quotesene som folk er Det er liksom, du går ikke til naboen din og de sier en quote Det må være litt mer personlig da enn som så Jeg har fått veldig mye ut av den samtalen Jeg tror at dere er så midt i det for alle andre som driver nettbutikk så er det så gjenkjennelig og det å høre deres erfaringer, det er kjempe kjempenyttig Så vi tar en ny part om tre år Det er bra Vi heier på dere Det er veldig kult å se, det er veldig flinke Takk for at vi fikk komme

Fra idé til suksess: Caroline og Richard fra Boxo
Sendes av